perjantai 8. lokakuuta 2021

RAAMATTU ON SELLAINEN KUIN SITÄ LUETAAN

On sanottu, että Raamattu on sellainen kuin sitä luetaan. Tämä on totta. Jos luemme Raamattua kirjana, jonka tarkoitus on siirtää kahden vuosituhannen takaista Lähi-Idän kulttuuria aikaamme, silloin seuraavat säännökset koskevat meitä:

On osoitettava huolenpitoa, rakkautta ja vieraanvaraisuutta kotiimme tulleelle vieraalle pesemällä tämän jalat ja ehkä vielä kuivaamalla ne hiuksillamme. Jälkimmäinen ei ehkä koskisi miehiä, ainakaan kaljupäisiä. Toisen, ainakin vierasheimoisen, ottaminen orjaksi olisi täysin hyväksyttävää. Naiset eivät saisi opettaa, eivätkä toimia varsinkaan seurakunnan johtotehtävissä. Miehet eivät saisi kasvattaa pitkiä hiuksia, elleivät ole tehneet nasiirilupausta Herralle. Naisten tulisi pitää pää peitettynä. Tässä pää ei tarkoita miestä, kuten usein, vaan naisen fyysistä päätä. 

Toiset taas uskovat, että Raamattu on Kirja, jonka päällimäisenä tarkoituksena on palauttaa Jumalan ja ihmisen välinen yhteys ja siten myös yhteys ihmisten välille. Tällöin Raamattu on Kirja, joka keskittyy tuomaan esille Jumalan pelastussuunnitelman, jonka huipentuma on Jeesuksen uhrautuminen Golgatan ristillä, meidän sijastamme ja meidän syntiemme tähden. Tämän sortin raamatunlukijat uskovat, että Raamattu antaa selkeät suuntaviivat, miten ihminen voisi elää evankeliumin arvon mukaisesti, niin että hän voisi jo tässä ajassa elää onnellista elämää Jumalan yhteydessä, pitäen huolta itsestään ja toinen toisestaan, pelastavan uskonsa säilyttäen. Raamatun esille tuomat, Lähi-idän kulttuuriin sidotut juutalaiset, kristilliset ja pakanalliset tavat pitävät sisällään tärkeitä hengellisiä periaatteita, jotka auttavat meitä tämän päivän Kristittyjä elämään Jumalan mielenmukaista elämää Jumalan yhteydessä toinen toistamme tukien. 

Jälkimmäisen sortin tulkitsijat eivät näe Raamattua kirjana, jonka tarkoitus on sellaisenaan siirtää vuosituhansia vanhoja käytänteitä aikaamme. Kohdat, jotka näennäisesti tukevat orjuutta pitävät sisällään periaatteita, jotka sopivat hyvin myös nykyajan työsuhteisiin. Naisille osoitettu kehotus pysyä hiljaa ja olla opettamatta opastaa meitä niin miehiä kuin naisiakin hyvään käytökseen seurakunnassa, eikä harhaoppien opetusta tule sallia, oli opettajana sitten nainen tai mies. Rakkautta ja lähmmisen tukemista tulee osoittaa tavoilla jotka parhaalla tavalla osoittavat juuri rakkautta ja tukemista meidän päivinämme, jalkojen pesu olisi ikävä kokemus lähimmäiselle ja myös toteuttajalle. Jumalan kutsuman ja armoittaman ja luottamusta ansainneen naisen pidättäminen seurakunnan opettamisesta ja johtamisesta olisi sotimista Jumalan suunnitemaa vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti