ERI NÄKEMYSTEN VERTAILUA

EGALITAARINEN NÄKEMYS



KOMPLEMENTAARINEN NÄKEMYS
1. Ei lähde liikkeelle Raamatun ilmoittamasta luomisjärjestyksetä. Luomiskertomuksen mukaan ihminen miehenä ja naisena yhdessä asetettiin hallitsemaan luomakuntaa. Luomisprosessissa nainen otetaan miehestä,  ei maan tomusta, siis arvokkaammasta materiaalista kuin mistä mies otettiin. Hänet luodaan miehelle sopivaksi "vastinkappaleeksi", niin että koko ihmisyys muodostuu. 1Ms. 2:18). Tehtävänä on paitsi hallita luomakuntaa niin myös lisääntyä ja olla Jumalan kuvana. (1Ms. 1:26-28). Tässä ihmisen luomisen viimeistelyvaiheessa vaimo luodaan miehelle ezeriksi. Ezer-sanaa käytetään Raamatussa kolme kertaa sotavoimista, joita Israel kutsuu avukseen ja 16 kertaa Israelin auttajana. Sana esiintyy Raamatussa 21 kertaa. Naisesta ei siis luomiskertomuksessa käytetä nimitystä orja tai palvelijatar, vaan sanaa ezer, jota käytetään myös Jumalasta ja sotavoimista.

2. Komplementaarinen raamatunselitystapa sulkee suuria osia Raamatusta pois ja korvaa ne omilla ennakkokäsityksillään. Esimerkiksi selitettäessä 1 Tim. 2:8-15 lähdetään liikkeelle siitä, että nainen ei saa missään tilanteessa opettaa, ainakaan hallitsevasti, niinkuin jotkut täsmentävät. Kirjeen antamat taustatiedot siitä, miksi Timoteus ylipäätään oli tuolloin Efesossa jätetään huomiotta. (1 Tim. 1:3,4; 4:1-4). Nämä seikat korvataan omalla ajatuksella, että kirje on kirjoitettu sellaisenaan noudatettavaksi kaikkina aikoina, kaikissa kultuureissa ja kaikissa tilanteissa. Kun teksti pannaan näin puhumaan perinteiden pohjustamia omia päähänpinttymiä jää myös tekstin takana olevat ikuiset periaatteet huomaamatta.

Mitä 1 Tim. 2:8-15 puhuisi meille koko kirjeen kontekstissä luettuna? Se kehottaisi seurakunnan johtoa huolehtimaan siitä, että harhaopettajille ei saa antaa sijaa puhujina, olivatpa ne miehiä tai naisia. Erityisesti tulee varoa opettajia, jotka kääntävät luomisjärjestyksen päälaelleen, eivät ota huomioon miehen ja naisen luomiskertomuksen mukaista yhdenvertaisuutta. Johdannaisena teksti vie ajattelemaan myös avioliiton merkitystä suvun jatkamisen kannalta.

3. Sisaret, joille Jumala on antanut lahjan johtaa ja opettaa seurakuntaa työnnetään järjestelmällisesti sivuun ja korvataan miehillä, joita Jumala ei ole välttämättä kyseiseen tehtävään tarkoittanut. Niinpä vanhimmistoissa on henkilöitä, joilla ei ole kykyä opettaa seurakuntaa, ei kutsumusta eikä siihen asianmukaista valmennusta eikä seurakunnan luottamustakaan opettajina. He repivät Raamatuua palasiksi ja perustelevat asemaansa sillä, että ovat yhden vaimon miehiä. (Näille jakeille on annettu itselle mieluisin selitysvaihtoehto.)






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti