1. Timoteuskirjeen konteksti

1:3-4
Efesossa toimi eräitä, jotka opettivat vieraita oppeja. Tästä syystä Timoteus oli Efesossa.

2: 11-15
Luomiskertomus ja sanoma lunastuksesta oli käännetty päälaelleen:
Pakanallinen tarina luonto-äidistä oli mahdollisesti synkronoitu luomiskertomukseen ja opetettiin, että nainen oli kaiken alku. Syntiinlankeemuskertomus ennusti, että mies vallitsi naista. Vaikka lunastus purki perustuksen syntiinlankeemuksen seurauksilta, Jumalan tarkoitus tuskin oli kääntää asiaa toiseen äärimmäisyyteen, niin että nainen vallitsisi miestä.

4:1-4
Avioliittokäsite oli myös päälaellaan. Jotkut gnostilaiset suuntaukset pitivät hyveenä olla synntyttämättä lapsia, koska siihen katsottiin liittyvän epäpuhtautta.


Mitä piti nyt siis korjata

Mitä oli opetettava? Luomiskertomus oli palautettava Raamatun ilmoittamaan muotoon: Aadam luotiin ensin. Eevakin tuli petetyksi. Lunastuksesta huolimatta nainenkaan ei saa vallita miestä. Lunastus kylläkin loi pohjan miehen ja naisen väliselle tasa-arvolle ja meidän tulee tietysti tehdä voitavamme että tämä realisoituu.


Lapsen synnyttämiseen ei liity rituaalista epäpuhtautta, vaikka sen läpi naiset joutuvatkin käymään: näin hekin pelastuvat, vaikkakin joutuvat tuon kurimuksen käymään. Lunastus ei poistaisi synnytyskipuja vaikka ne ovat syntiinlankeemuksen seuraus. Asiahan ei ole edes lääketieteen muutettavissa, joskin kaikki lievitykset ovat suotavia.

Harhaopettajat olisi laitettava opetuskieltoon, olivatpa he miehiä tai naisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti